Kritiky - "to máme všichni moc rádi"

Ze světa knih - zajímavosti z literatury

Odkazy na stránky které sice nejsou tak dobré jako ty naše, ale něčím nás upoutaly

Kontakty - pišta, volejte, faxujte, pište, volejte, faxujte, pište, volejte, faxujte, posílejte holuby

Zprávy ze světa literatury

Pán prstenů – filmová verze

(dojmy z ostravské půlnoční předpremiéry v miltikině Cinestar)

Mezi nejočekávanější filmové projekty ve světě patřil v roce 2001 filmový přepis slavné fantasy trilogie od Johna R.R. Tolkiena „The Lord of the Rings – The Fellowship of the Ring“ (Pán prstenů – společenství prstenu).  Tato slavná trilogie čekala na své zfilmování téměř půl století. Proluka byla daná především technickými překážkami ve tvorbě filmových triků a možná i strachem, co by z tohoto bezesporu nákladného a určitě velmi sledovaného projektu vzešlo. Když se v roce 2000 začalo o tomto projektu mluvit, hned se ozval hlas skalních příznivců Pána prstenů, který varoval před poameričtěním a celkovým znetvořením příběhu. Novozélandský režisér Peter Jackson proto hned z počátku informoval kulturní společnost, že původní znění knihy nelze v neupravené verzi převést do filmu. A začaly se objevovat první rozpory s knihou. Ten a ten hrdina ve filmu vůbec nebude, ten zemře už tehdy a jiný zase přežije. Fanoušci začali být nervózní a ve všech médiích se rozběhly rozsáhlé diskuse o závěrečném výsledku snažení P. Jacksona.

Film se natáčel na Novém Zélandě, v úchvatné zemi, kde se natočily i populární TV fantasy seriály jako Xena či Hercules. Režisér neobsadil do svého filmu žádnou hollywoodskou hvězdu nejvyššího ražení, ale i tak se tam objevilo mnoho známých herců. Pro velké bojové scény bylo použito více než 20.000 komparsistů, především z řad novozélandské armády.

A teď k samotnému filmu. Světová premiéra proběhla v prosinci 2001. Do českých zemí měla dorazit o jeden, či dva dny později, ale díky krachu distribuční firmy se premiéra v České republice posunula až na 10. ledna 2002. Už pár dní po světové premiéře se na českých SFaF webech začaly objevovat inzeráty nabízející tento film na CD videu. Šlo o pirátské nahrávky především z Asie, hlavně z Číny. Jak řekl jeden z lidí, který si to koupil, šlo o nekvalitní záznam v angličtině s čínskými titulky.

Jak se blížil termín 10.ledna, začala velká sháňka po lístcích na premiéru. První oficiální projekci už 9.ledna těsně před půlnocí získala Ostrava díky společnosti Cinestar, která zde otevřela první moderní multikino na Moravě. Já a lidi z ostravské sekce Fantasyplanet.cz jsme si už lístky na tuto událost objednali telefonicky několik dní předem, protože volná místa mizela rychlostí blesku.  A pak přišel ten den. V mrazivé noci kolem půlnoci (pěkné,co) jsme spolu s davem dalších šťastlivců čekali u vchodu do kina. Netrpělivě jsme čekali, jestli názory českých přátel z Nového Zélandu a USA , kteří už viděli film, se budou shodovat s našimi. Zapadli jsme do neuvěřitelně pohodlných křesel v kině, a po krátkém zdržení opepřeném výstupem jednoho uvaděče, který prohlásil z pódia: „Společnost Cinestar se moc omlouvá, ale z právních důvodů se předpremiéra přesouvá na zítřek. Cha, cha, nebojte je to jen vtip!“, začal film (vlastně tedy nejprve hromada reklam). Film začíná velkolepou bitevní scénou z války mezi Sauronem a jeho skřety s ostatními rasami Středozemě. Celkový dojem ještě zvětšuje i skvělá hudba Howarda Shorea, která ale má tu pravou moc jen díky modernímu systému Dolby Digital. Z ní se dostanete do Hobitína , kde žijí svůj poklidný, ale šťastný život Hobiti. Hrdina Bilbo Pytlík se chystá slavit své 111. narozeniny a do městečka vjíždí slavný čaroděj Gandalf. A pak už to všechno dostává rychlý spád. Prsten moci, který ovládá všechny ostatní Prsteny, se dostává k Frodovi, mladému příbuznému Bilba. A vydává se na nebezpečnou cestu, která má zachránit celý svět. Děj je oproti knize více akční a možná i krvavější, proto mnohým nepřipadá, že film trvá téměř tři hodiny. Herecké výkony jsou velmi dobré. Nejlepší je asi postava Gandalfa ztvárněná anglickým hercem sirem Ianem McKellenem a samotný Frodo hraný Elijah Woodem.  Jediná role, která se tedy nelíbila většině diváků, je postava elfa Elronda hraná Hugo Weavingem. Dokonce i postava elfí dívky Arwen (Liv Taylorová), často kritizována pro její boubelatější představitelku, byla dobrá. Kromě skvělé práce počítačových kouzelníků osobně velmi kladně hodnotím výsledek práce maskérů.

Postavy všelijakých skřetů a jiných bestií jsou děsivější než mnohé masky ze slavných horrorů. Akční záběry jsou natáčeny populárním stylem videoklipů rychle jdoucích za sebou. Skvělé jsou panoramatické záběry na masy skřetů valících se z Mordoru ve jménu Saurona. Myslím, že na konci filmu, většina diváků odchází spokojená, ale i nešťastná, že na další díl si budou muset počkat celý rok. Prostým divákům připadal film jako skvělá podívaná plná napínavého děje. Oddaní fanoušci Tolkiena se nechali slyšet, že: „.. mohlo to být horší.“ Můj soukromý verdikt zní asi takto: jako člověk, který nikdy nedočetl knihy Pána prstenů, musím říct, že jde o úchvatnou podívanou. Jako divák, který není zrovna příznivcem akčních či dobrodružných příběhů, musím konstatovat, že je to skvěle odvedená řemeslná práce bez uměleckých ambicí, ale do dějin filmu  nepřinesla nic nového.

Jestli stále váháte, jděte! Stojí to za ty peníze.

BoboKing

Aktualizováno: 08.04.2002